• "יחצ"ן זאת בעצמך": מה בין יחסי ציבור לפרסום

    כל עסק צריך פרסום, בין אם הוא גדול, בינוני או קטן על מנת להגיע לתודעת קהל היעד שלו. אבל, אליה וקוץ בה- הפרסום עולה כסף רב, נקודה כאובה עבור כל עסק ובעיקר בקרב העסקים הקטנים שאינם בעלי הון עצמי רב (אם בכלל) ומתקשים בדרך כלל בתכנון תקציבי ארוך טווח. הסעיף הראשון אשר אותו מקזזים ברשימת ההוצאות הוא הסעיף העוסק בשיווק ופרסום מאחר והוא נחשב "מותרות" ולא נכלל בין הפעילויות השוטפות והדחופות של העסק.

    בתהליך זה נוצר כדור שלג שמקטין את ההכנסות עוד יותר ומגדיל את הבעיות.

    אז מה עושים? מייחצנים!

    לא כולם מודעים לעובדה שאחד מכלי השיווק והפרסום היעילים והזולים ביותר הם יחסי הציבור. במידה ועובדים עם משרד יח"צ, קיימת הוצאה קבועה (ריטיינר חודשי) בסך כמה אלפי שקלים. אולם קיימת אופציה נוספת- "יחצ"ן זאת בעצמך"- ביצוע עצמי של יחסי הציבור לעסק. כך לא מוותרים על הכלי השיווקי החשוב ביותר לעסק הקטן- – בתנאי שלומדים כיצד להשתמש בו נכון.

    מה ההבדל בין יחסי ציבור ופרסום?

    מסתבר כי רוב האנשים נוטים להתבלבל בין פרסום ליחסי ציבור, עובדה המקשה על ניצול נכון של משאבי העסק והתנהלות שיווקית יעילה בעלות זולה.  

     

    ריכזתי מספר הבדלים מהותיים בין פרסום ליחסי ציבור (ותודה ל"ויקיפדיה" על ההגדרות):

    הגדרת פרסום- פעולת תקשורת מתוכננת המיועדת להעביר מסר אחד או מספר מסרים מצומצמים לקהלי מטרה רחבים באמצעות ערוצי התקשורת המסחריים (תקשורת המונים). המטרה- לשכנע את הנמען לעשות דבר מה או לחשוב בדרך מסוימת (להצטרף, לקנות, לשנות עמדה) וכן להעביר מידע לקהל רחב ככל האפשר בעיקר למטרות שיווק. לשם כך הטקסט פונה אל הרגש, אל השכל, אל הצרכים ואל הרצונות של הנמענים".

    מהו פרסום בפועל? רכישת שטח בעיתון או באינטרנט, זמן אוויר ברדיו או זמן מסך בטלוויזיה,   לאחר תהליכים של תכנון תקציבי, קופירייטינג, עיצוב, גרפיקה, צילום או הקלטה, הפקה ועוד.

    מהם אורית בלום אורית בלום תקשורת

    מאפייני הפרסום?  תשלום (גבוה יחסית) לאמצעי התקשורת • שליטה ובקרה גבוהים של הגוף המפרסם- יודעים בדיוק מה מקבלים • אמינות נתפסת נמוכה (מדלגים על עמודי הפרסומות ומזפזפים..) •  פרסום לתקופת זמן מוגבלת (כסף, כסף..).

    הגדרת יחסי ציבור- (PR - Public Relations) "פעילות תקשורת המונים שמטרתה להשפיע על הציבור, או על קהל יעד מסוים, להשגת מוניטין רצוי ליוזם הפעילות".

    מהם יחסי ציבור בפועל? העברת אינפורמציה לאמצעי התקשורת על ידי "צינור"/איש קשר כגון: כתב, עורך, תחקירן, מפיק, אשר מעבירים גורמים בפועל למידע שלנו להגיע לאמצעי התקשורת השונים כתוכן עיתונאי לכל דבר.

    מהם מאפייני יחסי הציבור? עלות אפסית לאמצעי התקשורת (אין רכישת מדיה) • אמינות גבוהה בקרב הציבור (נתפסים כחדשות ולא כפרסומת) • אין וודאות לגבי מועד, תוכן והיקף הפרסום • פעילות שוטפת לאורך כל השנה- בלתי מוגבלת בזמן • העברת מסרים רבים לקהל מגוון.

     

     

  • שימו עין! מהו הסוד ליחסי ציבור טובים? מה הופך אייטם ל''שווה פרסום? מאמר שלי שפורסם באתר "מאמרים"

  • על יחסי ציבור עצמיים לעסק הקטן - מאמר שלי שהתפרסם במגזין "מנהלים", של בוגרי בית הספר למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל' עמ' 18-19

  • 25 דרכים להכנס לעיתון לקראת ראש השנה

    אם תשימו לב- לפני ראש השנה, התקשורת מלאה בכתבות בנושאים רבים ומגוונים הקשורים באופן כלשהו לחג, כך שכמעט כל עסק יכול להשתחל פנימה ולהופיע בכתבה המתאימה לו. ריכזתי עבורכם כמה מהנושאים- אני בטוחה שתופתעו מהמגוון!

    1.      דבש- סוגים,  מחירים, שימושים שונים (כגון בקוסמטיקה), מתכוני עוגות דבש, מרכזי מבקרים של כוורות.

    2.      יין- יינות חדשים, התאמה לארוחות שונות, יקבים גדולים ויקבי בוטיק, יינות שזכו בפרסים.

    3.      עיצוב שולחנות החג- סגנונות עיצוב וטרנדים שונים, מפות, כלי הגשה, פמוטים, רנרים, סכו"ם.

    4.      פרחים ושוקולדים- משלוחים וסידורים לשולחן החג ולבית.

    5.      שולחנות אוכל- סוגים (נפתחים או לא, צורות שונות) חברות, טרנדים עיצוביים, סוגי חומרים, צבעים, גדלים, מחירים.

    6.      דגים- סוגים, מחירים, איפה קונים, מתכונים, התאמה לארוחות שונות.

    7.      מאכלי עדות- מהמנה הראשונה ועד האחרונה.

    8.      מתנות- מקוריות לפי קטגוריות של מחירים, חנויות ייחודיות, מעצבים פרטיים.

    9.      מבצעים לחג- מכל המינים והסוגים.

    10.  איחולים וברכות (בדרכים שונות ומגוונות(- החל משנות טובות מודפסות, המשך באס אם אס וכלה באגרות מאוירות שנשלחות במייל.

    11.  התחלות חדשות- סיפורי הצלחה של עסקים עם התחלות ייחודיות.

    12.  אופנה- מה לובשים לארוחת החג, לפי קטגוריות- נשים, גברים, ילדות, ילדים.

    13.  איפור, תסרוקות וסטיילינג- כנ"ל- איך נערכים לארוחת החג.

    14.  טיפים מאת פסיכולוגים לאנשים בודדים- איך לעבור את תקופת החגים בשלום...

    15.  טיפים מאת פסיכולוגים לרווקים- איך לעבור בשלום את ארוחת החג (כולל חקירות הדודה מאילת..)

    16.  טיפים מאת פסיכולוגים איך להסתדר בתוך המשפחה- מרוב זמן פנוי לפעמים מתחילים לריב..

    17.  דיאטה וכושר- כל סוגי הדיאטות, אימוני הכושר והדרכים להורדה במשקל "אחרי החגים".

    18.  טיולים- לפי קטגוריות: משפחתיים, זוגיים, עם ילדים קטנים (כולל טיפים איך להעסיק אותם בנסיעה).

    19.  חו"ל- דילים זולים ו/או אטרקטיביים.

    20.  חומרי ניקוי- כי חייבים בית נקי לחג.

    21.  לוחות שנה- מותאמים אישית, כולל תמונות בני המשפחה בעיצוב עצמי או מקצועי.

    22.  שינוי בחיים- ראש השנה הוא זמן טוב להתחלות חדשות בתחומי הקריירה, המשפחה או הפנאי. מאמנים אישיים יוכלו לתת טיפים איך לעשות את זה נכון.

    23.  ספרים- לאלו שמנצלים את החג להשלים שעות קריאה- מה חדש על המדף, "ספרי טיסה", למבוגרים וילדים.  

    24.  חיות מחמד- פנסיונים ו"דוגי סיטרים", כפתרון לנוסעים לחו"ל.

    25.  משחקי חברה- להעביר את הזמן בנעימים בין מנה למנה.

    כפי שאתם יכולים להיווכח, עם טיפה מחשבה, כל אחד יכול למצוא את הנישה המתאימה לו ולפרסם את העסק שלו  (בחינם) לקראת החג.
    אם יש לכם רעיון נוסף שלא נכנס לרשימה- אתם מוזמנים לשתף אותי!

    חג שמח!

BizMakeBiz פותח ע"י